Õppe- ja kasvatustegevus, kodukord
Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava
SAKU LASTEAIA TERAKE
ÕPPEKAVA
SISUKORD
1.Üldsätted
2.Lasteasutuse liik ja eripära
3.Õppe- ja kasvatustegevuse korraldus (päevakava koostamise põhimõtted,
õppe- ja kasvatustegevuse kavandamise perioodi pikkus), sealhulgas
suveperioodil
4.Lapse arengu analüüsimise ja hindamise põhimõtted, sealhulgas korraldus
5.Erivajadustega lapse arengu hindamise põhimõtted, sealhulgas korraldus
6.Lapsevanematega koostöö põhimõtted, seahulgas korraldus
1. Üldsätted
1.1. Saku Valla Lasteaia Terake (edaspidi lasteaed Terake) õppekava on õppe- ja kasvatustegevuse alusdokument, mis on koostatud riikliku õppekava alusel.
1.2 Lasteaia Terake õppekava koostamisest ja arendamisest võtsid osa lasteasutuse pedagoogid, kaasates vanemaid.
1.3 Lasteaia Terake õppekava läbinule annab lasteasutus välja koolivalmiduskaardi.
1.4 Lasteaia õppekavas esitatakse:
1.4.1 lasteasutuse liik ja eripära;
1.4.2 õppe- ja kasvatustegevuse korraldus (päevakava koostamise põhimõtted, õppe- ja kasvatustegevuse kavandamise perioodi pikkus), sealhulgas suveperioodil;
1.4.3 lapse arengu analüüsimise ja hindamise põhimõtted, sealhulgas korraldus;
1.4.4 erivajadustega lapse arengu toetamise põhimõtted, sealhulgas korraldus;
1.4.5 lapsevanematega koostöö põhimõtted, sealhulgas korraldus;
1.4.6 õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid, põhimõtted, sisu ja lapse arengu eeldatavad tulemused õppekava läbimisel vanuseti;
1.4.7 õppekava uuendamise ja täiendamise kord.
2. Lasteasutuse liik ja eripära
2.1 Lasteaed Terake on lasteaed kuni seitsmeaastastele lastele.
2.2 Lasteasutuse direktor moodustab vastavalt vajadusele ja võimalusele sõime- ja lasteaiarühmad.
2.3 Lasteasutuses on järgmised rühmad:
– sõimerühmad, kus on kuni kolmeaastased lapsed.
– lasteaiarühmad, mis jagunevad vanuseliselt:
1) kolme- kuni kuueaastased lapsed;
2) kuue- kuni seitsmeaastased lapsed ja lapsed, kelle koolikohustuse täitmise alustamine on edasi lükatud
2.4 Rühma registreeritud laste arv lasteaias on:
– sõimerühmas kuni 14 last;
– lasteaiarühmas kuni 20 last;
– liitrühmas kuni 18 last.
2.6 Lasteaia hoolekogu ettepanekul on vallavalitsusel õigus lapse arenguks vajalike tingimuste olemasolu korral suurendada laste arvu sõimerühmas kuni kahe lapse võrra, lasteaiarühmas kuni nelja lapse võrra.
2.5 Lasteaias Terake toimub õppe- ja kasvatustegevus eesti keeles.
2.6 Lasteaia eripäradeks on:
2.6.1 “Kiusamisest vabaks” metoodika kasutamine.
“Kiusamisest vabaks!” on kiusamist ennetav metoodika, mille eesmärgid on
– luua üksteist arvestav ja kaasav suhe lasteaia laste vahel
– luua kiusamist ennetav käitumiskultuur, kus suhtutakse üksteisesse sallivalt ning austavalt, kus lapsed hoolivad üksteisest ning sekkuvad ja kaitsevad kiusamise eest kaaslast, kes seda ise teha ei suuda.
2.6.2.Terviseedendus.
Lasteaed kuulub Tervist Edendavate Lasteaedade võgustukku
Tervisedenduse eesmärgiks on hoida ja tugevdada laste tervist ja toetada iga lapse individuaalset arengut.
2.6.3. Sakulugu.
Sakulugu on seotud õuesõppega.
Sakuloo eesmärgid on
–lapsed tunnevad oma kodukohta
-lapsed tutvuvad õppekäikudel Saku erinevate asutustega ning Saku looduse ja Saku Mõisa ning pargiga
2.6.4. Lavastusõpe.
Lavastusõppe eesmärgid on
– laste kujutlusvõime, loovuse , fantaseerimisoskuse arendamine ,
– võimaluse ennast loovalt väljendada,
– algatusvõime ja esinemisjulguse toetamine.
2.6.5. Liikluskasvatus
Liikluskasvatus on lasteasutuse õppe- ning kasvatustegevuse osa, mille eesmärgiks on
-lastele üldiste teadmiste ja oskuste andmine ohutuks liiklemiseks.
Lasteaias on liikluskasvatuse sisuks jalakäija ja jalgratturi ohutu liiklemise, käitumise ja liikluses toimetuleku õpetamine, lähtudes eelkõige lapse koduümbruse ja lasteaia liikluskeskkonnast.
3. Õppe- ja kasvatustegevuse korraldus (päevakava koostamise põhimõtted, õppe- ja kasvatustegevuse kavandamise perioodi pikkus), sealhulgas suveperioodil
3.1 Lasteasutus korraldab õppe- ja kasvatustegevust õppeaastati. Õppeaasta algab 1. septembril ning kestab 31. augustini. Aktiivõppe periood on lasteaias 15.septembrist kuni 15. maini. Haridusministri poolt kinnitatud riiklikel koolivaheaegadel toimub õpitu kordamine ja kinnistamine. Suveperioodil toimub põhiliselt õuesõpe.
3.2 Õppe- ja kasvatustegevus tugineb direktori käskkirjaga kinnitatud rühma päevakavale, mis määrab vastavalt laste eale:
-päevarütmi, kus vahelduvad igapäevatoimingud,
-laste mänguaja,
-vabategevused
-pedagoogi kavandatud õppe- ja kasvatustegevused.
3.3 Eelmise õppeaasta sisehindamise õppe- ja kasvatustöö sisehindamise tulemuste põhjal kinnitab pedagoogiline nõukogu järgmise õppeaasta õppe- ja kasvatustöö prioriteedid ning tegevuskava .
3.4 Pedagoogid koostavad õppekava ja tegevuskava alusel rühma nädalaplaanid, tuues välja nädala eesmärgid, temaatika, õppesisu- ja tegevused. Nädalaplaanist teavitatakse vanemaid elasteaed.ee kaudu Rühma õppe- ja kasvatustegevuse kavandamine on paindlik ja võimaldab pedagoogil teha vajadusel muudatusi.
3.5. Õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel ja läbiviimisel kasutatakse lapsest lähtuvat õpikäsitlust.
Õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel arvestab pedagoog lapse arengutaset, vanust ning lapse huve. Lapse kasvades ja arenedes lähtutakse õppesisu valikul üldjuhul põhimõttest – lähemalt kaugemale, üksikult üldisemale, kergemalt raskemale.
3.6 Õppe- ja kasvatustegevuses luuakse tingimused, et arendada lapse suutlikkust:
– kavandada oma tegevust, teha valikuid;
– seostada uusi teadmisi varasemate kogemustega;
– kasutada omandatud teadmisi erinevates olukordades ja tegevustes;
– arutleda omandatud teadmiste ja oskuste üle;
– hinnata oma tegevuse tulemuslikkust;
– tunda rõõmu oma ja teiste õnnestumistest ning tulla toime ebaõnnestumistega.
3.7 Rühma õppe- ja kasvatustegevuse kavandamine on paindlik ja võimaldab pedagoogil teha vajadusel muudatusi.
3.8 Rühma õppe- ja kasvatustegevus viiakse läbi esteetilises ja turvalises ning üksi ja ühistegevusi võimaldavas keskkonnas. Õppe- ja kasvatustegevus seotakse eelkõige kodukoha inimeste, looduse ja asutustega. Õpitavaga (objektid, nähtused) tutvutakse loomulikus keskkonnas. Lasteaias toimub kodukohaga tutvumine ainekava Sakulugu kaudu.
3.9 Tegevuskoha valikul arvestatakse nii üldisi kui ka valdkondade õppe- ja kasvatustegevuse eesmärke, eri valdkondade sisude ja tegevuste lõimimist, tegevusteks vajalikke vahendeid ning pedagoogide ja personali kaasamist.
3.10 Õppimine lasteaias toimub läbi mängu. Kuue-kuni seitsmeaastaste laste päevakava koosneb tegevustest, mis soodustavad sisseelamist kooliellu.
3.11 Lisaks rühmaõpetajatele viivad igapäevast õppe-kasvatustööd läbi tegevusõpetajad: muusikaõpetaja, liikumisõpetaja, kunstiõpetaja.
4. Lapse arengu analüüsimise ja hindamise põhimõtted, sealhulgas korraldus
4.1 Lapse arengu analüüsimine ja hindamine on oluline lapse eripära mõistmiseks, erivajaduste väljaselgitamiseks, positiivse enesehinnangu ja arengu toetamiseks ning õppe- ja kasvatustegevuse kavandamiseks koostöös lapsevanemaga.
4.2 Lapse arengu hindamine on osa igapäevasest õppe- ja kasvatusprotsessist. Pedagoogid viivad vaatlusi läbi kindla plaani alusel ning lapsi jälgitakse nii igapäevatoimingutes, vabamängus kui ka pedagoogi suunatud tegevustes.
4.3 Lapse arengu hindamise aluseks on eeldatavad üldoskused ning õppe- ja kasvatustegevuse valdkondade tulemused.
4.4 Lapse arengut kirjeldatakse lapsest lähtuvalt, väärtustades saavutatut ning tunnustades lapse toimetulekut, arenemist, positiivseid hoiakuid ja huvi.
4.5 Direktori käskkirjaga kinnitatud lapse arengu hindamise ning vanemaga lapse arengut käsitleva vestluse põhimõtteid ja läbiviimise korda tutvustavad pedagoogid lastevanemate koosolekul.
4.6 Vähemalt üks kord õppeaastas viib pedagoog lapse arengu hindamiseks ja toetamiseks lapsevanemaga läbi arenguvestluse, mis:
1) annab tagasisidet lapse arengust ja õppimise tulemustest;
2) selgitab lapsevanema seisukohad ja ootused lapse arengu suhtes.
4.7 Lasteaia õppekava läbinule antakse välja koolivalmiduskaart, milles on kirjeldatud lapse arengu tulemused. Koolivalmiduskaardi koostavad rühmaõpetajad, kaasates tegevusõpetajad , logopeedi ja eripedagoogi. Vanem esitab koolivalmiduskaardi kooli, kus laps asub täitma koolikohustust.
5. Erivajadustega lapse arengu toetamise põhimõtted, sealhulgas korraldus
5.1 Erivajadustega lastele on lasteasutuses loodud tingimused kasvamiseks rühmas koos teiste lastega.
5.2 Erivajadusega laste toetamiseks on loodud lasteaeda tugikeskus, kus töötavad logopeed, eripedagoog ja tervishoiutöötaja.
5.3 Erivajadustega laps käesoleva õppekava tähenduses on laps, kelle võimetest, terviseseisundist, keelelisest ja kultuurilisest taustast ning isiksuseomadustest tingitud arenguvajaduste toetamiseks on vaja teha muudatusi või kohandusi lapse kasvukeskkonnas (mängu- ja õppevahendid, ruumid, õppe- ja kasvatusmeetodid jm) või rühma tegevuskavas.
5.4 Nõustamiskomisjoni osuse alusel kaasatakse erivajadusega laps tavarühma igapäevasesse õppe-ja kasvatustegevusse vajadusel koos tugiisikuga.
5.5 Erivajadustega lapse, sealhulgas andeka lapse arengu toetamine lasteaias on meeskonnatöö, mille toimimise eest vastutab lasteasutuse direktor.
5.6 Vajadusel koostavad rühma pedagoogid õppeaasta algul koostöös logopeedi/eripedagoogi jt spetsialistidega ning lapsevanemaga lapsele individuaalse arenduskava. Vähemalt üks kord õppeaastas tehakse kokkuvõte individuaalse arenduskava rakendumisest, arengukeskkonna sobilikkusest ning lapse edasistest vajadustest. Erivajadusega lapse arenguvestlusel osalevad kõik individuaalse arenduskava koostajad.
5.7 Lapse arengu õppeprotsessi eest vastutab rühmaõpetaja.
5.8 Lasteasutus toetab erineva keelelise ja kultuurilise taustaga peret lapsele oma keele ja kultuuri tutvustamisel ning eesti keele ja kultuuri väärtustamisel.
5.9 Lapsele, kelle kodune keel ei ole eesti keel, tagatakse eesti keele õpe.
5.10 Rühmas, kus õppe- ja kasvatustegevus toimub eesti keeles, omandavad mitte-eesti kodukeelega lapsed eesti keele lõimitud tegevuste kaudu.
5.11 Eesti keele õppe eeldatavate tulemuste kavandamisel arvestatakse nii laste arengutaset, vanust kui ka eesti keele õppe mahtu ning metoodikat.
5.12 Erivajadustega lapsele koostatakse eesti keele kui teise keele õpetamiseks vajadusel individuaalne arenduskava.
6. Lapsevanematega koostöö põhimõtted, sealhulgas korraldus
6.1 Lasteasutuse pedagoogid teevad lapsevanemaga lapse arengu toetamiseks koostööd, mis põhineb dialoogil, vastastikusel usaldusel ja lugupidamisel.
6.2 Pedagoog teavitab regulaarselt lapsevanemat lapse arengust ja õppimisest ning õppe- ja kasvatustegevuse korraldusest. Pedagoog loob lapsevanemale võimalused saada tuge ja nõu õppe- ja kasvatusküsimustes.
6.3 Lapsevanemal võimaldatakse osaleda õppe- ja kasvatusprotsessi kavandamises ja läbiviimises ning anda tagasisidet lasteasutuse tegevusele.
6.4. Koostöö lastevanematega toimub igapäevaselt ning hoolekogu ja lastevanemate koosolekutel, ühisüritustel, arenguvestlustel, rahulolu küsitluste kaudu ja interneti keskkonnas.
2022/2023 õppeaasta eesmärgi valib iga rühm meie lasteaia põhiväärtuste hulgast:
1. MINA LOODUSEGA KÄSIKÄES
Õppeaasta moto: „Jätan endast maha olulise jalajälje!“
2. TERVE LAPS ON ÕNNEGA KOOS
Õppeaasta moto: „Kui ma liigun õues, püsib tervis põues!“
3. HEADUS ALGAB MINU SEEST
Õppeaasta moto: „Olen sõbralik ja hea, seda igaüks ju teab!“
4. AVASTUS JA DIGIELU, SELLES ONGI MÄNGUVÕLU
Õppeaasta moto: „ Olen uudishimulik ja õpin nutikalt!“
5. TEATER – KAS TEGELIKKUS VÕI MÄNG?
Õppeaasta moto: „Julgen mõelda, öelda ja tegutseda!“
Laste parema igakülgse arengu tagamiseks töötavad Terakese lasteaias järgnevad tugispetsialistid:
Eripedagoog
Eripedagoogi tegevuse eesmärgiks on koostöös lapsevanema ja rühmaõpetajaga lapse üldise arengu ja toimetuleku hindamine ja kaardistamine. Eripedagoog nõustab ja toetab lapsevanemaid ning rühmatöötajaid lapsele sobivaima keskkonna loomisel, et ennetada ja leevendada erinevate raskuste tekkimist lapse arengus. Eripedagoog toetab lapse psüühiliste protsesside (taju, mälu, tähelepanu, mõtlemine) ja üldiste toimetulekuoskuste arengut.
Logopeed
Logopeedi tegevuse eesmärgiks on lapse kõne arengu hindamine ja toetamine. Logopeed toetab ja nõustab lapsevanemaid ja rühmaõpetajaid lapse suulise kõneloome ja kõne mõistmise arendamisel.
Kõnearenduseõpetaja
Kõnearenduseõpetuse tegevuse eesmärgiks on mänguliste tegevuste abil edendada tema kõnearengut, kognitiivseid oskusi ja iseseisvaid toimetulekuoskuseid. Kõnearenduseõpetaja toetab lapse igapäevaelu põhitoimingutega toimetuleku arengut läbi kõne arendamise, motoorika, mänguoskuste ja sotsiaalsete oskuste arendamise.
Tugiisik
Tugiisiku teenuse sihtgrupiks on erivajadusega (sh käitumishäirega) laps, kes vajab lasteaias viibides pidevat abi ja/või järelvalvet. Lapse tugiisik abistab last arendavate tegevuste läbiviimisel, õpetab ja julgustab last igapäevaelus toime tulema, on vajadusel lapsele täiskasvanud saatjaks. Eesmärgiks on lapsele turvalise ja toetava kasvukeskkonna tagamine ning lapse toimetuleku toetamine ümbritsevas sotsiaalses keskkonnas.
Eesti keele õpe muukeelsetele lastele
Eesti keele õpe muukeelsetele lastele toimub eripedagoogi tundide ja rühmaõpetaja poolt igapäeva tegevuste käigus.
Lapse arengu eeldatavate tulemuste kohta vanuse järgi ja kuidas neid oskusi arendada, leiab infot:
https://oppekava.ee//wp-content/uploads/2015/07/Yldoskused_Mang_Alusharidus.pdf
Kodukord on koostatud ja kinnitatud Koolieelse lasteasutuse seaduse § 9² ja Saku Vallavalitsuse poolt 02.10.2018.a korraldusega nr 559 kinnitatud Saku Lasteaia Terake hoolekogu 17.10.2018.a protokoll1 nr LT 1-8/3 alusel.
- ÜLDSÄTTED
1.1. Käesoleva kodukorra kehtivusulatus on määratletud Saku lasteaed Terake (edaspidi lasteaed) arengukavas.
1.2. Kodukord kehtib territoriaalselt kõikjal, kus toimub lasteaia tegevus ja korraldatakse lasteaia üritusi.
1.3. Kodukord on koostatud lasteaia ja lapse pere vahelise infovahetuse ja koostöö edendamiseks.
1.4. Kodukord on lastele, lapsevanematele (edaspidi vanem) ja lasteaaia töötajatele täitmiseks kohustuslik.
1.5. Kodukorras on lähtutud Eestis kehtivatest õigusaktidest tulenevatest nõuetest. Lisaks lähtub lasteaed oma tegevuses rahvusvahelistest konventsioonidest (sh Euroopa Inimõiguste ja põhivabaduste konventsioon; ÜRO laste õiguste konventsioon), Saku vallas kehtivatest igusaktidest, lasteaia põhimäärusest ja põhiväärtustest.
1.6. Kui kodukorras puudub regulatsioon mingis valdkonnas, tuleb lähtuda lasteaia arengukavas ja õppekavas kirja pandud põhimõtetest ja väärtustest.
1.7. Lapse heaolu lasteaias tagab lapse-, pere- ja lasteaia töötajate koostöö. Ootame Teid lasteaias toimuvatele üritustele, pidudele, lahtiste uste päevadele, näitustele, ühistalgutele. Vanemad, külalised ja lasteaia töötajad käituvad lasteaia ruumides ja üritustel, samuti suhtluskeskkonnas omavahel suheldes viisakalt ja väärikalt, olles eeskujuks lastele.
1.8. Lasteaed lähtub kõigis lapsi puudutavates ettevõtmistes lapse või rühma parimatest huvidest. Iga lapsesse puutuva otsuse tegemisel või tegevuse planeerimisel hinnatakse, mis on konkreetse lapse parimates huvides.
1.9. Lasteaia kodukord avalikustatakse lasteaia veebilehel ning www.eliis.ee keskkonnas.
- INFOVAHETUS
2.1. Lasteaia infokanalid on: lasteaia veebileht; www.eliis.ee; rühmade elektronposti aadressid; rühmades asuvad infotahvlid ning telefonid.
2.2. Igal hetkel lapse perega ühenduse saamiseks on vanemal kohustus tagada, et lapse perekonna kontaktandmed (vanemate telefoninumbrid, elektronposti aadressid, kodune aadress) oleks tegelikkusele vastavad. Kontaktandmete muutumisel teatada sellest viivitamatult rühma õpetajatele.
2.3. Laste, perede ja lasteaia töötajate isikuandmeid töötleb lasteaed lähtudes isikuandmete kaitset ja töötlemist reguleerivate õigusaktide nõuetest ning lasteaia isikuandmete töötlemise korrast.
2.4. Lasteaias laste pildistamine või filmimine on reguleeritud lasteaia isikuandmete töötlemise korras.
2.5. Vanemad võivad info, abi ja nõu saamiseks ning ettepanekute tegemiseks pöörduda rühmaõpetaja, logopeedi, eripedagoogi või juhtkonna poole. Töötajate kontaktandmed on avaldatud lasteaia koduleheküljel.
2.6. Rühma vanemate koosolekud toimuvad vähemalt kord õppeaasta jooksul. Koosolekud protokollitakse ning need on asutusesiseseks kasutamiseks. Sõimerühma vanematele toimub infotund Lapsega lasteaeda.
2.7. Rühma avamise sügisel koostavad rühma töötajad koostöös laste ja nende peredega rühma reeglid, milles lepitakse kokku rühma väärtused ja head tavad.
- LASTEAIA TÖÖAEG
3.1. Lasteaed on avatud tööpäevadel 7.00 – 18.30 ning suletud nädalavahetustel ja riiklikel
pühadel.
3.2. Lasteaia lahtiolekuaega lühendatakse uusaastale, Eesti Vabariigi aastapäevale, võidupühale ja jõululaupäevale eelneval tööpäeval kolme tunni võrra. Teistel juhtudel lühendatakse lasteaia tööpäeva hoolekogu ettepanekul Saku Vallavalitsuse korralduse alusel ning sellest teavitatakse vanemaid ette infokanalite kaudu mõistliku aja jooksul.
3.3. Lasteaia hooajalise tegutsemise otsustab Saku Vallavalitsus, lähtudes hoolekogu ettepanekust.
- LAPSE SAABUMINE, LAHKUMINE JA PUUDUMINE
4.1. Lapsi võetakse lasteaeda vastu Saku Vallavalitsuse määruse Lapse koolieelsesse lasteasutusse vastuvõtmise ja väljaarvamise kord alusel.
4.2. Lasteaed töötab päevakava alusel.
4.3. Esmakordsel lasteaeda saabumisel tutvub laps koos vanemaga kahe päeva jooksul õpetajate ja teiste rühma töötajatega. Seejärel toimub lapse harjutamine lasteaiaga vastavalt vanemate ja õpetajate koostöös valminud rühmareeglite alusel.
4.4. Vanem toob lasteaeda terve lapse enne hommikusööki ja viib sealt ära endale sobival ajal järgides lasteaia õppe- ja kasvatustegevuse korraldust, une- ja söögiaegu ning päevakava.
4.5. Kõik söögikorrad on garanteeritud eelmisel päeva kohal olnud lastele. Lasteaiast puudunud lapsele garanteeritakse lasteaeda tagasitulekul hommikusöök, kui vanem teavitab lapse tagasitulekust lasteaeda hiljemalt tagasitulekule eelneva tööpäeva hommikul kell 9.00.
4.6. Vanem teavitab rühma õpetajat telefoni või www.eliis.ee keskkonna kaudu enne kella 9.00 lapse haigestumisest või puudumisest. Teavitamata jätmise korral eeldatakse, et laps tuleb lasteaeda hiljem, märgitakse ta kohalolijaks ning lapsele tellitakse toit.
4.7. Hommikul annab vanem (või vanema poolt eelnevalt teavitatud isik) lapse isiklikult üle lasteaia töötajale.
4.8. Lasteaia töötajad (sh. rühmatöötajad) ei saada ja ei vii lapsi õppekavavälistesse huviringidesse ega too neid sealt tagasi.
4.9. Ujumistunnist vabastatud laps viibib oma rühma juures, jälgides tunnis toimuvat või täidab õpetaja antud alternatiivseid ülesandeid. Alternatiivselt võib ujumistunnist vabastatud lapse jätta ujumistunni ajaks teise lasteaia rühma.
4.9. Lapse lahkudes rühmast või õuest jäetakse õpetajaga/lasteaia töötajaga nägemist. Laps antakse üle vanemale või viimase poolt eelnevalt teavitatud isikule. Last ei tohi lasteaia territooriumilt ära viia eelnevalt lasteaia töötajaga kontakti võtmata.
4.10. Juhul kui vanem otsustab lapsega lasteaia õuealale mängima jääda, loetakse laps vanemale üle antuks.
4.11. Kui lapsele järele tulnud isik on lasteaia töötaja hinnangul seisundis, mis võib last ohustada, võib temale lapse üleandmisest keelduda ja informeerida olukorrast vanemat, ankeetandmetes märgitud kontaktisikuid ja/või politseid.
4.12. Kui lapsele ei ole lasteaia lahtioleku ajal järgi tuldud, ootab lasteaia töötaja vanemat peale lasteaia sulgemist. Samal ajal püüab töötaja vanemaga kontakti saada telefoni teel ning teavitab direktorit olukorrast. Kui vanemaga kontakti ei saada, teavitatakse olukorrast valla lastekaitse töötajat ja politseid.
4.13. Lasteaia töötajad on kohustatud andma teavet vallavalitsuse ametnikule, kelle pädevusse kuuluvad sotsiaaltöö või lastekaitseküsimused, kui on selgunud, et lapse kodune kasvukeskkond on ebarahuldav või kui esineb kahtlus, et laps on langenud kehalise, emotsionaalse või seksuaalse väärkohtlemise ohvriks.
4.14. Arusaamatuste korral pöördub vanem esialgu oma rühma õpetaja poole, vajadusel palub abi ka direktorilt või õppealajuhatajalt.
- LAPSE TERVISE, HEAOLU JA ARENGU TOETAMINE
5.1. Vanem informeerib lasteaia direktorit kirjalikult lapse terviseseisundist tulenevatest eritingimustest, mille alusel lasteaed kohandab võimaluse korral päevakava, kasvukeskkonda ning õppe- ja kasvatustegevuse korraldust.
5.2. Kui laps vajab erihoolt või tähelepanu (nt krooniline haigus, voodi märgamine, tundlikud kõrvad vms), informeerib vanem sellest lasteaia tervishoiu – ning rühmatöötajat.
5.3. Lasteaeda ei lubata last, kelle tervisesesund võib kahjustada lapse enda või teiste tervist. Ilmsete haigustunnustega (silmapõletik, lööve, tugev köha, tugev vesine nohu, palavik) last vastu ei võeta. Samuti ei anna õpetaja lapsele lasteaias vanema poolt kaasa antud rohtusid, ega luba lapsel neid ise võtta.
5.4. Päeva jooksul haigestunud lapsest teatab tervishoiu- või rühmatöötaja vanemat telefoni teel. Haigestunud laps viiakse vanema või vanema poolt eelnevalt teavitatud isiku poolt koju.
5.5. Lasteaias ei anta lapsele ravimeid. Kui arst on lapse kroonilise terviserikke korral määranud lapsele ravimite manustamise, võib lasteaia tervishoiu- või rühmatöötaja erandjuhul anda ravimeid arsti määratud annuses üksnes vanema vastutusel.
5.6. Lapse vigastuse või trauma korral annab lasteaed lapsele esmaabi, kutsub vajadusel kiirabi ning võtab ühendust vanemaga.
5.7. Lasteaias vanemate ja töötajate seas läbi viidud riskianalüüsi alusel tehakse laste haigestumise ja vigastuste ennetamiseks ja keskkonna ohutuse tagamiseks parendustegevusi.
5.8. Lapse nakkushaigusesse haigestumisest peab vanem teavitama rühma töötajat esimesel võimalusel.
5.9. Nakkushaiguse kahtlusega laps eraldatakse teistest lastest ja tagatakse järelevalve. Vanemat teavitatakse nakkushaiguse juhtumist.
5.10. Nakkushaiguste perioodil kehtestab lasteaia direktor tervishoiutöötaja ettepanekul lasteaias eri koristus- ja puhastuskorra, järgides kehtivaid nõudeid.
5.11. Lasteaia toit valmistatakse Saku Lasteaia Päikesekild keskusköögis.
5.12. Tervislikel põhjustel teisiti toituva lapse toitlustamine korraldatakse tulenevalt perearsti või allergoloogi soovitustest koostöös vanema, tervishoiutöötaja ja toitlustajaga.
5.13. Lapsed viibivad õues 1-2 korda päevas, vastavalt päevakavale. Lapse õues viibimise aeg sõltub välisõhu temperatuurist ja tuule kiirusest ehk tegelikult toimivast välisõhu temperatuurist (tuule-külma indeksist). Madalama kui -20°C tuulekülma puhul ja madalama kui -15°C õhutemperatuuri puhul ei viida lapsi õue või lühendatakse õueaoleku aega 20 minutini. Alla kolme aasta vanuseid lapsi ei viida õue tugeva vihmasaju ja lumetuisu korral.
Kõik lasteaias viibivad lapsed osalevad õuetegevustes. Kui laps ei saa tervislikel põhjustel õue minna, siis jääb ta koju vanema hoole alla.
5.14. Lasteaias tähistatakse lapse sünnipäevi vastavalt rühma traditsioonidele ja kokkuleppele vanemaga.
5.15. Lasteaia üritustel ja pidudel seisab vanem hea selle eest, et teiste kaasasolevate pereliikmete (nt nooremate või vanemate õdede-vendade) käitumine ei häiriks esinejaid.
- TURVALISUSE TAGAMINE
6.1. Lasteaed hoolitseb laste füüsilise, vaimse ja sotsiaalse turvalisuse eest.
6.2. Lasteaia töötajad loovad koostöös vanemaga lasteaias füüsilise ja psühhosotsiaalse keskkonna, mis on turvaline ja pakub lastele erinevaid mängu-, õpi-, loovtegevuse ning kehalise aktiivsuse edendamise võimalusi.
6.3. Lasteaias on võimlemis- ja mänguvahendid, mille konstruktsioon, mõõtmed ja pindade viimistlus vastavad lapse eale ja kasvule. Ronimisredelid, spordi- ja mänguväljaku ning võimlemisvahendid on kontrollitud tootja juhendite kohaselt. Mänguvahendite ohutuse tagamiseks viiakse lasteaia pidaja poolt läbi järelvalve.
6.4. Turvalisuse tagamiseks on lasteaed piiratud aia ning lukustatavate väravatega. Iga lasteaia territooriumile siseneja või väljuja on kohustatud sulgema värava. Laste väljapääs lasteaia ruumidest ja territooriumilt lasteaia töötaja teadmata ning võõraste isikute omavoliline pääs lasteaia ruumidesse on keelatud.
6.5. Lasteaia hoones on elektrooniline valve.
6.5. Laps ja vanem sisenevad ja väljuvad oma rühma uksest.
6.6. Laste viibimisel lasteaia territooriumil ja või väljaspool seda tagab lasteaed nõutava personali olemasolu.
6.7. Õppekäigule minnes registreerib rühma töötaja õppealajuhataja juures sihtkoha ja laste arvu õppekäikude registreerimise tabelisse.
6.8. Lasteaia õueala on motoriseeritud liiklusvahenditele suletud, va korrashoiu- ja hooldustöödega seotud liiklusvahendid, kellel on vastav luba.
6.9. Lasteaeda ei tooda ohtlikke ja vägivaldseid mänge õhutavaid mänguasju. Lapsel on lubatud lasteaeda kaasa tuua oma mänguasju vastavalt rühmas kokkulepitud reeglitele. Lasteaed ei vastuta nende kadumise või katki minemise eest.
6.10. Lasteaias ei ole lastel lubatud kasutada kaasa võetud mobiil- või nutiseadmeid. Lasteaed ei vastuta nende seadmetega tekkinud probleemide eest.
6.11. Jalgratta või tõukeratta kaasavõtmisel on kohustuslik kiiver ja kaitsmed. Ratas (ka kelk) tuleb igal õhtul koju viia. Päeval hoitakse ratast rattahoidjas. Lasteaed ei vastuta lasteaeda toodud rataste kadumise ja kahjustumise eest.
6.12. Laps suhtub hoolikalt isiklikku, teiste laste ja lasteaia varasse ja hoidub selle kahjustamisest. Lapse poolt lasteaia või teise lapse vara kahjustamise või hävitamise korral, samuti isikukahju põhjustamisel hüvitatakse kahju vastavalt kehtivatele õigusaktidele.
6.13. Laste ja lasteaia töötajate vaimset ja füüsilist turvalisust ohustavate olukordade ennetamise, neile reageerimise, juhtumitest teavitamise, nende juhtumite lahendamise ning meetmete rakendamise korda reguleerib lasteaia Hädaolukorra tegutsemise plaan. Nimetatud dokument on asutusesiseseks kasutamiseks.
6.14. Lapsed, vanemad ja lasteaia töötajad on kohustatud viivitamatult teavitama rühma töötajat või lasteaia direktorit laste ja lasteaia töötajate vaimset või füüsilist turvalisust ohustavatest olukordadest. Olukorrad lahendatakse kriisimeeskonna poolt vastavalt Hädaolukorras tegutsemise plaanile.
6.15. Lapse vägivaldse käitumise korral tegutseb lasteaia töötaja viivitamatult ohuolukorra likvideerimiseks, järgides kehtestatud nõudeid ning valides ohusituatsioonile vastava säästvaima vahendi.
- LAPSE RIIETUS
7.1. Lapsel on rühmas olemas siseriided ja -jalatsid, võimlemisriided, pakk pabertaskurätikuid, kamm, magamisriided, vajadusel puhas vahetuspesu, tüdrukutel juuksekumm.
7.2. Jalatsid peavad püsima kindlalt jalas ning olema libisemiskindla tallaga, et vähendada komistamise- ja kukkumisohtu.
7.3. Riided ja jalanõud tuleb märgistada, et ära hoida asjade kadumist ja vahetusse minemist.
7.4. Magamisriided viiakse koju igal reedel ja tuuakse tagasi pestuna esmaspäeval.
7.5. Lapsel on rühma garderoobis oma kapp, mida tuleb korras hoida. Iga nädala lõpus vaadatakse lapse riided ja muud kapis olevad asjad üle ning lasteaia jaoks mittevajalik viiakse koju.
7.6. Lapsel peab olema ilmale sobilik, kergesti selga pandav ja lihtsate kinnitustega õueriietus ja suve- perioodil on vajalik peakate.
7.7. Laste riietel ei tohi olla pikki nööre, salle jm ohtlikke detaile. Tõmblukud riietel ja jalatsitel on terved ja kergelt töötavad, nii et laps saab neid ise sulgeda ja avada. Kaelakettide kandmine on keelatud.
7.8. Lastel, kellel esineb voodimärgamist, on kapis vahetuspesu ja madratsile kaitsekile.
- TASU ARVESTAMINE
8.1. Lasteaia tasud on:
- a) Saku Vallavolikogu määrusega kehtestatud kohatasu;
- b) lasteaia hoolekogu poolt kehtestatud lapse toidukulu päevamaksumus.
8.2. Kohatasu ja toidukulu arve väljastab Saku Vallavalitsuse finantsteenistus vanema e-posti aadressile.
8.3. Makse tähtaeg on arvel märgitud kuupäev.
8.4. Lasteaia kohatasu ja toidukulu mittemaksmisel peale korduvmeeldetuletusi, kohaldatakse Saku Vallavolikogu otsust Juhend võlgade sissenõudmiseks.
8.5. Lasteaia õppekavaväliste tegevuste korraldamine (va lasteaia esindamine) lepitakse kokku iga rühma vanemate protokollitud koosolekul, neid korraldab lasteaed ning nende finantseerimise korraldavad vanemad.
Kodukord on lastele, vanematele ja lasteasutuse töötajatele täitmiseks kohustuslik.